Ihsan Dari: www.rhettsmith.com
1.2.3 Artikulasi
Masalah besar yang dihadapi oleh kebanyakan ensembel instrumental ialah teknik atau penghasilan artikulasi yang betul. Artikulasi memberi kesan kepada kualiti ton, kelancaran irama, keseimbangan, kesepaduan bunyi, intonasi dan berbagai aspek berkaitan dengan kemurnian dan keharmonian muzik yang dipersembahkan.
1.2.4 Dinamik
Ketepatan dinamik adalah sesuatu yang subjektif dalampersembahan ensembel muzik. Aras dinamik tidak boleh dikurangkan pada sesuatu ukuran desibel ( kekuatan bunyi ) kerana ianya berkaitan dengan kebolehan menginterpretasi skor, kemahuan jurulatih dan mood sesuatu lagu. Selalunya masalah yang timbul kerana pemain tidak dapat merasai kekuatan sebenarnya sesuatu dinamik seperti piano (p) atau forte (f) . Semuanya ditentukan oleh berbagai aspek seperti peralatan yang digunakan, register, style, pencipta, zaman, kawalan bunyi daripada pemain, kehendak konduktor dan citarasa seseorang. Kegagalan pemain mengamati tanda dinamik yang ditulis akan memberi kesan pada bunyi atau kemerduan sesuatu lagu dan sudah pasti kekurangan warna atau kecantikan kepada lagu yang dipersembahkan
.
Masalah ekspresi sering berlaku kepada pelajar yang kurang pengalaman muzik dan kurang diberi pendedahan oleh jurulatih mengenai kehendak atau karektor muzik yang ingin dihasilkan. Mereka gagal menterjemahkan karektor-karektor yang ditulis dalam skor kepada bunyi yang bermakna seperti mood lagu, kualiti ton, ketepatan irama, keseimbangan, intonasi, dinamik, frasa lagu dan berbagai aspek estetika yang terkandung didalam lagu tersebut. ( Middleton, James, et. all,1998 )
1.2.6 Ton
Kualiti ton yang dihasilkan oleh sesebuah ensembel memberi kesan pada bunyi lagu yang dimainkan. Terdapat pelajar-pelajar yang tidak dapat menghasilkan ton yang berkualiti seperti bermain terlalu kuat dalam ensembel atau sering bermain diluar piawaian pic atau sumbang, ton yang kasar dan keras. Masalah ton adalah perkara yang sering berlaku dalam kebanyakan ensembel instrumental yang kurang mahir. Kualiti ton yang baik dihasilkan dengan kombinasi seluruh pemain secara kolektif.
Kualiti ton ditentukan oleh;
i. Kualiti dan keadaan fizikal setiap alat muzik.
ii. Konsep ton yang terdapat dalam pemikiran dan persepsi pelajar.
iii. Pembentukkan embouchure.
iv. Kawalan pernafasan.
1.2.7 Harmoni (Tuning)
Kebanyakan pelajar kurang memahami harmoni dan peranan atau karektor bagi setiap alat untuk menghasilkan pic yang tepat, keseimbangan dan harmoni yang bermutu. Terdapat juga pelajar yang tidak memahami keseimbangan di antara melodi, kaunter melodi dan pergerakan kord dalam lagu. Masalah ini dapat diatasi dengan berbagai kaedah dan latihan yang perlu diberi kepada pelajar agar mereka dapat meningkatkan kemahiran mendengar dan memahami pergerakan harmonik yang terdapat dalam lagu. Asas yang palin penting ialah dapat meniun alat muzik dengan tepat sesbelum memulakan latihan secara ensembel.
Masalah besar yang dihadapi oleh kebanyakan ensembel instrumental ialah teknik atau penghasilan artikulasi yang betul. Artikulasi memberi kesan kepada kualiti ton, kelancaran irama, keseimbangan, kesepaduan bunyi, intonasi dan berbagai aspek berkaitan dengan kemurnian dan keharmonian muzik yang dipersembahkan.
1.2.4 Dinamik
Ketepatan dinamik adalah sesuatu yang subjektif dalampersembahan ensembel muzik. Aras dinamik tidak boleh dikurangkan pada sesuatu ukuran desibel ( kekuatan bunyi ) kerana ianya berkaitan dengan kebolehan menginterpretasi skor, kemahuan jurulatih dan mood sesuatu lagu. Selalunya masalah yang timbul kerana pemain tidak dapat merasai kekuatan sebenarnya sesuatu dinamik seperti piano (p) atau forte (f) . Semuanya ditentukan oleh berbagai aspek seperti peralatan yang digunakan, register, style, pencipta, zaman, kawalan bunyi daripada pemain, kehendak konduktor dan citarasa seseorang. Kegagalan pemain mengamati tanda dinamik yang ditulis akan memberi kesan pada bunyi atau kemerduan sesuatu lagu dan sudah pasti kekurangan warna atau kecantikan kepada lagu yang dipersembahkan
.
Masalah ekspresi sering berlaku kepada pelajar yang kurang pengalaman muzik dan kurang diberi pendedahan oleh jurulatih mengenai kehendak atau karektor muzik yang ingin dihasilkan. Mereka gagal menterjemahkan karektor-karektor yang ditulis dalam skor kepada bunyi yang bermakna seperti mood lagu, kualiti ton, ketepatan irama, keseimbangan, intonasi, dinamik, frasa lagu dan berbagai aspek estetika yang terkandung didalam lagu tersebut. ( Middleton, James, et. all,1998 )
1.2.6 Ton
Kualiti ton yang dihasilkan oleh sesebuah ensembel memberi kesan pada bunyi lagu yang dimainkan. Terdapat pelajar-pelajar yang tidak dapat menghasilkan ton yang berkualiti seperti bermain terlalu kuat dalam ensembel atau sering bermain diluar piawaian pic atau sumbang, ton yang kasar dan keras. Masalah ton adalah perkara yang sering berlaku dalam kebanyakan ensembel instrumental yang kurang mahir. Kualiti ton yang baik dihasilkan dengan kombinasi seluruh pemain secara kolektif.
Kualiti ton ditentukan oleh;
i. Kualiti dan keadaan fizikal setiap alat muzik.
ii. Konsep ton yang terdapat dalam pemikiran dan persepsi pelajar.
iii. Pembentukkan embouchure.
iv. Kawalan pernafasan.
1.2.7 Harmoni (Tuning)
Kebanyakan pelajar kurang memahami harmoni dan peranan atau karektor bagi setiap alat untuk menghasilkan pic yang tepat, keseimbangan dan harmoni yang bermutu. Terdapat juga pelajar yang tidak memahami keseimbangan di antara melodi, kaunter melodi dan pergerakan kord dalam lagu. Masalah ini dapat diatasi dengan berbagai kaedah dan latihan yang perlu diberi kepada pelajar agar mereka dapat meningkatkan kemahiran mendengar dan memahami pergerakan harmonik yang terdapat dalam lagu. Asas yang palin penting ialah dapat meniun alat muzik dengan tepat sesbelum memulakan latihan secara ensembel.
0 comments:
Post a Comment